Prawa Pacjenta
PRAWA PACJENTA
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ma prawo do udzielenia mu świadczeń zdrowotnych przez lekarza, pielęgniarkę zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, dostępnymi metodami, środkami i zasadami etyki zawodowej.
- Pacjent ma prawo uzyskania pomocy od lekarza, pielęgniarki w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia lub poważnego uszczerbku na jego zdrowiu.
- Pacjent ma prawo wnioskowania do lekarza o zasięgnięcie opinii właściwego specjalisty lub zorganizowania konsyliumlekarskiego.
- Pacjent ma prawo do uprzedzenia go przez lekarza o zamiarze odstąpienia od dotychczasowego leczenia z równoczesnym wskazaniem dalszego leczenia przez innego specjalistę, czy zakład opieki zdrowotnej.
Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia, przebiegu choroby i rokowaniu na przyszłość.
- Pacjent ma prawo uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych metodach diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych oraz o spodziewanych korzyściach ich zastosowania i skutkach odmowy,o wynikach leczenia i rokowaniu. Jeśli istnieją możliwości alternatywnych metod i środków pacjent ma prawo się o nich dowiedzieć.
- Pacjent ma prawo decydowania o osobach, którym lekarz może udzielić informacji odnośnie wyżej wymienionych. o Pacjent ma prawo do informacji w zakresie związanym ze sprawowaną przez pielęgniarkę opieką pielęgnacyjną .
- Pacjent ma prawo wymagać, aby lekarz nie udzielał mu określonych informacji na temat stanu zdrowia. o Pacjent ma prawo żądania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia i rokowaniu, gdy sądzi, że lekarz ograniczamu je z uwagi na jego dobro.
- Pacjent lub inna wskazana przez niego osoba ma prawo wglądu w dokumentację medyczną, która go dotyczy za pośrednictwem lekarza leczącego.
Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy jej udzielenia na badanie lekarskie, badanie diagnostyczne, zabiegdiagnostyczny, leczniczy i operacyjny, a także inne czynności medyczne.
- Zgoda pacjenta na zabieg operacyjny, metody diagnostyczne obarczone ryzykiem, czy udział w eksperymencie medycznym powinna być wyrażona w formie pisemnej.
- Pacjent ma prawo do uzyskania przed wyrażeniem zgody na czynności medyczne informacji o ich celu i charakterze, stopniu ich ryzyka w zakresie umożliwiającym świadome wyrażenie woli.
- Wycofania swej zgody na postępowanie diagnostyczne, lecznicze i zapobiegawcze w każdym czasie bez jakichkolwiek konsekwencji.
Pacjent ma prawo do intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ma prawo sprzeciwu przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych obecności osób innych, niż fachowy personel i kadra medyczna kształcąca się.
- Pacjent ma prawo odmowy poddaniu się demonstracjom wyłącznie dla celów dydaktycznych pomimo, że są one nieodzowne dla realizacji zadań szpitala w zakresie kształcenia kadr medycznych.
- Pacjent przebywający na sali wieloosobowej ma prawo wymagać, aby personel medyczny przy w czasie wykonywania badań i zabiegów stosował osłony i parawany.
- Pacjentowi przysługuje prawo kontaktowania się z lekarzem z wyłączeniem osób trzecich.
- Pacjent ma prawo do poufnego traktowania informacjidotyczących jego stanu zdrowia, jak i danych natury osobistej.
Pacjent ma prawo do skargi. Pacjent i/lub osoba występująca w jego imieniu, jeżeli uzna, że prawa zawarte w powyższej karcie zostały naruszone może:
- zwrócić się do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia zdrowotne, a następnie do Dyrektora Instytutu
- w razie niezadowalającego załatwienia sprawy zwrócić o jej rozpatrzenie do Ministerstwa Zdrowia
- jeżeli naruszenie prawa dotyczyło czynności medycznej, zwrócić się do okręgowej izby lekarskiej, bądź okręgowej izby pielęgniarek i położnych
- skierować sprawę do sądu powszechnego, jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej lub osobywykonującej zawód medyczny naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono szkodę materialną w rozumieniu kodeksu cywilnego
Szczególne prawa pacjenta przebywającego w szpitalu:
- Pacjent ma prawo do otrzymania środków farmaceutycznych i materiałów medycznych w procesie leczenia i pielęgnacji. o Pacjent ma prawo do wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia.
- Pacjent ma prawo do troskliwej opieki sprawowanej przez wykwalifikowany personel.
- Dodatkową opiekę może świadczyć osoba bliska lub inna wskazana przez chorego chyba, że jest to niemożliwe ze względów epidemiologicznych lub ze względu na obecność innych chorych na sali.
- Pacjent ma prawo do osobistego kontaktu z osobami zzewnątrz w oznaczonych godzinach, a jeżeli nie zakłóca to tokupracy oddziału i nie ma innych przeciwwskazań również w innych godzinach.
- Pacjent ma prawo do nieograniczonego kontaktu telefonicznego z ogólnie dostępnego telefonu, a w wyjątkowych przypadkach za zgodą personelu również z telefonu służbowego.
- Pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej, a także uczestnictwa w obrzędach religijnych organizowanych na terenie Instytutu.
- Pacjent ma prawo żądać, aby w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia powodującego w jego odczuciu zagrożenie życia, personel niezwłocznie zawiadomił wskazane osoby oraz duchownego wyznawanej przez siebie religii.
- Pacjent ma prawo do zabezpieczenia jego rzeczy osobistych w czasie pobytu w szpitalu. o Pacjent ma prawo do wyrażenia swojej woli w trakciehospitalizacji w obecności dwóch świadków lub notariusza.
ID | Nazwa pliku | Data publikacji | Rozmiar | Pobierz |
---|---|---|---|---|
Ustawa o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta nowelizacja 2024.pdf | 24-07-12 11:21 | 448.18KB | pobierz plik: Ustawa o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta nowelizacja 2024.pdf | |
Ustawa o Ochronie Zdrowia Psychicznego nowelizacja 2024.pdf | 24-03-13 16:14 | 577.39KB | pobierz plik: Ustawa o Ochronie Zdrowia Psychicznego nowelizacja 2024.pdf |